AKUT VAJİNİTLER

Akut vajinit:enfeksiyonlara bağlı olarak vajinada meydana gelen iltihaplanmalara verilen isimdir.Bu hastalıklar kadın hastalığı olsada genellikle eş tedaviside gereklidir.Çünkü tekrarlama olasılıkları fazladır.Dünya Sağlık Örgütü'nün bildirdiğine göre, vajinitler en sık karşılaşılan enfeksiyonlardır ve hastaneye başvurunun en yaygın enfeksiyöz nedenlerinden biridir.

Vajen normal PH 3.8-4.2 civarında asidiktir.Vajina içindeki asidik ortamın azalması ve mikroorganizmalar arasındaki dengenin bozulması kısaca vajendeki koruyucu bakteri ve basillerin azalmasından dolayı vajende enfeksiyonlar görülür.Kullanılan doğum kontrol hapları ,antibiyotikler ,vajinal ilaçlar ,duşlar , gebelik ve doğum gibi birçok nedenler vajende enfeksiyon yapar.Akut vajinitte en büyük belirti vajende meydana gelen kızarıklık,kaşıntı,akıntı ve şişliklerdir.Mneapozda ve gebelikte ,doğum sonrasında gelişen Hormonal Vajinitler östrojen eksikliği buna bağlı vajen duvarında incelme ve vajen kuruluğu sonucu ortaya çıkar.İrritan Vajinitler. Ped,prezervatif,sabun ,şampuan,sürtünen kıyafetler,parfümler sonucu oluşur.tedavisi ise iritasyonun nedenini bulup ondan korunmaktır.Üreme yaşındaki kadınlarda meydana gelen vajinitlerin %90 'ını Bakteriyel enfeksiyonlar , mantarlar ve virüslerin yaptığı Enfeksiyöz Vajinitler oluşturur.

Mantar enfeksiyonlarının (fungal) %90 'ınını Candida albicans denilen mantar türü sebep olur.%10 'ununu ise C.glabrata ve C.tropicais adlı tedaviye dirençli türler oluşturur.Kaşıntı,lor peyniri kıvamında beyaz yada yeşilimsi akıntı meydana gelir.Genelde idrar yaptıktan sonra yanma olur.Tedavide eş tedavisi önemlidir.Genel olarak kandida ve türlerinin üreme çağındakiler ağırlıklı olmak üzere , tüm kadınların %75'inde hayatlarında bir defa vajinal enfeksiyona yol açtığı bildirilmektedir.Olguların %40-50 'sinde birden fazla vajinit atağı %5-8'inde ise tekrarlayan vulva vajinal kandidiyazis denilen ve senede 4 ve üzeri atakla karakterize tablo izlenmektedir.Özellikle gebelikte genital bölgenin uzun süre ıslak bırakılması ve antibiyotik kullanımından sonra görülür.Diyabet hastalarında,kortiko steroid kullanımında ve demir eksikliğinde sık görülür.Tedavide oral ,vajinal tabletler ,kremler kullanılır.

Trichomonas Vajiniti :Bu enfeksiyona armut şeklinde anaerob bir mikroorganizma olan protozoa sebep olur.Kadında başlıca vajinit ,servisit erkekte ise üretrit sebebidir.Başlıca bulaşma yolu cinsel ilişkidir.Dış ortam koşullarına dayanıklı değildir(maks. dış ortamda 5 saat yaşar).olguların %70 'inde kokulu akıntı ,yanma ,kaşıntı,ağrılı ilişki,idrar yanması ,ilişki sonrası kanama görülür.Muayenede yeşil sarı köpüklü bir akıntı servikse dokunulduğunda kanama görülür.(çilek serviks) Tuvaletten kullanılmış ıslak havlu ve mayolardan nadirende olsa geçiş olabilmektedir.Gebelik döneminde amnion sularının erken gelmesine ve erken doğum tehditine neden olabilir.Tedavide metranidazol,ornidazol,tinidazol,seknidazol kullanılabilir.Mutlaka eş tedavisi yapılmalıdır.

Bakteriyel vajinozis:Özgün olmayan vajinitlerdir.Daha çok gardnerella vajinalisin bulunduğu çeşitli mikroorganizmaların sebep olduğu enfeksiyonlardır.Ethiloyolojisinde endojen vajinal lactobasillerin kaybı ve vajinal mukozada polimikrobiyal anaerobik büyüme ile karakterizedir.Üreme çağındaki kadınlarda vajinal akıntının %40-50 'sinden sorumludur.Vajinal PH 'nın 4.7'den düşük tutulması bu enfeksiyonu önlemektedir.G.vajinalisin Ph artışına bağlı olarak epitel hücrelerine yapışması sonucunda tanısal değere sahip clue hücreler görülür.Peptostreptokoklar,Mycoplasma hominis,Üreaplasma ürealyticum,Fusobakterium ,mobilincus vs. Suşları vajinozis tablosuna eşlik etmektedir.Bakteriyel vajinozis varlığında asenden genital enfeksiyon ve buna bağlı endometrit pelvik enflamatuar hastalık,gebelikte düşük ve preterm eylem gibi sorunlarla karşılaşıbilebilir.Azalmış kolonizasyon direnci nedeniyle T.vajinalis ,n.gonorhoeae ,C.trachomatis,HSV-2 ve HIV -1 gibi enfeksiyonlar açısından bakteriyel vajinozis hastalar risk altındadır.Kadınların %50-75'i asemptomatiktir.Bazıları cinsel ilişki sonrası balık kokusuna benzeyen beyaz ince homojen bir akıntıdan yakınırlar.Disüri ve disparoni nadirdir.Risk faktörleri yeni bir cinsel eş ,vajinal duş alışkanlığı ve sigara kullanımıdır.Tedavide fekal kökenli bakterilere karşı bakterisidal etkili ve vajinal florayı mümkün olduğunca bozmayacak bir antibiyotik tercih edilmelidir.kanamisin ve kinolonlar iyi bir tercih olabilir.