ATOPİK DERMATİT (EGZEMA)

Atopik dermatit, çocukluk çağı egzeması diye de adlandırılan alerjik deri hastalığıdır. Genelde 6 ay ila 2 yaş arasında başlar. Yüzde yanaklarda, eklem yerlerinde, kulak arkasında ve gövdede de beliren kaşıntılı, kuru, kırmızı lezyonlar vardır. Oldukça kaşıntılı olan bu lezyonlar, çocuğun uykusu bozar ve huzursuzluğa neden olur. Bu hastalarda yaklaşık %30 sıklıkla besin alerjisi olmasına rağmen esas problem cilt yapısından kaynaklanır. Cildin yapılanmasındaki eksiklik sonucu cilt tam olarak bariyer fonksiyonu göremez ve devamlı su kaybeder. Sonrasında kuru ciltte tipik lezyonlar oluşur. Besin alerjisi varlığında diyet yapılması çok önemlidir ancak tedavinin esas temelini cilt bakımı oluşturur.

Atopik dermatit cildin yapısal özelliklerinde bozulma olan bir hastalıktır. Cilt hücreleri arasındaki bağlantılar zayıf ve buna bağlı olarak ciltteki geçirgenlik fazladır.

Bu durumda ciltte su tutma özelliği azalır ve kuruluk başlar. Kuruluk atopik dermatitin en önemli özelliğidir. Kuruluğa kaşıntı eşlik eder. Cildin zayıf özellikleri nedeniyle alerjenler kolayca cildi geçerek bağışıklık sistemimizi uyarırlar ve alerjik reaksiyon gelişmesine neden olurlar. Atopik dermatit (Egzama) atopik yürüyüş olarak adlandırdığımız sürecin ilk basamağında yer alır. Bu özelliği ile ileriki yaşlarda astım ve alerjik rinit gibi diğer alerjik hastalıkların gelişiminin habercisi olma özelliğini taşımaktadır. Atopik dermatitli çocuk iyi tedavi edildiği takdirde bulguları düzelir. Bununla birlikte hayatın ileri dönemlerinde deri bulguları geçse de astım ve alerjik rinit gibi diğer alerjik hastalıkların devam riski yüksektir. Bu nedenle çocuk alerji uzmanınca düzenli takibi gereklidir.

Atopik dermatitli hastaların ciltlerinin mikroplara karşı savunma özellikleri de azalmıştır. Normalde cildimizde bulunan mikroplar bu hastalarda enfeksiyonlara neden olabilirler. Enfeksiyonlar hem atopik dermatit’in şiddetini artırır hem de tedaviye yanıtı olumsuz etkileyebilir. Tedavinin temelini cilt bakiminin iyi olmasi oluşturur.

Atopik Dermatitte Cilt Bakımı Nasıl Olmalıdır?

Cildi nemlendirmeyi bol bol sık sık cildin ihtiyacı ölçüsünde yapın.

Günlük banyo yaptırın ve banyodan sonraki ilk 3-5 dakika içinde nemlendirme yapın.

Banyo süresini 5-10 dakika ile sınırlı tutun, banyo suyu sıcaktansa ılık olsun.

Tırnakları kısa, düz olsun.

Kaşındığını hissettiğinizde nemlendirici uygulayın.

Terlemeyi artıran aşırı sıcak veya nemden kaçının (normal sıcaklık 20-23 derece , nem %40-55).

Tahriş edici maddelerden (kimyasallar, çözücüler, sabun, deterjan, güzel kokular, cilt bakım ürünleri, bazı kumaşlar ve sigara) kaçının.

Yeni satın aldığınız tüm elbiseleri kullanmadan önce yıkayın. Diğer kumaşlara nazaran daha az tahriş edici olan pamuk giysileri tercih edin. Giysilerin cildi tahriş edecek etiketlerini, üzerindeki aksesuarlarını çıkarın. Dikiş yerleri kaşıntı yapıyorsa, giysileri tersyüz kullanın. Yün veya tahriş edici kumaşlardan sakının.

Çamaşır deterjanı olarak, kokusuz ve boyasız deterjanlar kullanın. İkinci bir durulama çamaşır deterjanındaki deterjan kalıntılarının giderilmesine yardımcı olabilir. Yumuşatıcı kullanmayın.

Güneş maruziyetinden kaçının. Şapka, şemsiye, uygun kıyafatlerle güneş temasını azaltın, gerekli durumlarda alerjik ciltler içi uygun olan koruyucu güneş kremi kullanın. Dışarıda vakit geçirirken güneş ışınlarının dik olarak geldiği 09-16 saatleri arasında tercih etmeyin.

Yüzme (havuz ve deniz) sonrası mutlaka duş alın ve nemlendirici uygulayın.