Dental İmplant

Dental İmplant Nedir? implant Tedavisi Nasıl Yapılır?

İmplantlar, vücuda yerleştirildiklerinde biyolojik olarak uyum sağlayan ve fonksiyon gören materyallerdir. Dental implantlar çene kemikleri içerisine diş eksiliğinin oluşturduğu fonksiyonel ve estetik boşluğu tamamlamak için yerleştirilen genellikle titanyumdan üretilen ve çeşitli yöntemlerle yüzeyleri modifiye edilen araçlardır. Yerleştirilme amaçları diş köklerinin yerini tutarak üzerlerine fonksiyon ve estetiği tekrar kazandıracak diş protezlerin yapılabilmesini sağlamaktır. Günümüze kadar değişik formları üretilen implantlar günümüzde sıklıkla vida formunda üretilmektedir.

İmplantlar çene kemiği içerisine yerleştirildikten sonra osseoentegrasyon denilen kemikle kaynaşma sürecine girer. 3-6 ay arası değişen bu süre sonrasında üzerlerine protezler yapılabilir hale gelirler.

İmplant Tedavisi Uzun Ömürlü müdür?

Diş implantları uygun şekilde yapıldığı taktirde ve hastanın özenli bakımıyla uzun yıllar ağızda kalarak hizmet verebilir. Bilimsel yayınlarda 30 yılı aşan hizmet veren implant tedavileri rapor edilmiştir.

İmplantlar Her Durumda Yapılabilir mi?

Hastanın genel sağlık durumu uygun olduğu ve yeterli ağız bakımı motivasyonuna sahip olması durumunda günümüzde ilerleyen cerrahi teknikler ve ekipmanla en uygunsuz çeneler bile implanta uygun hale getirilebilmektedir. Kemik ekleme (augmentasyon) ve yumuşak dokulara yönelik hazırlık ameliyatları sonrasında başarılı şekilde implant tedavisi uygulanabilir. (Bkz. İmplant Öncesi Kemik Hazırlık Cerrahileri, Sinüs Lifting)

Ağız Hijyeni ve Sigara Kullanımı İmplant Tedavisinde Ne Derecede Önemlidir?

Ağız hijyeni implant tedavisinin başarısını etkileyen en önemli faktörlerdendir. İmplantlar doğal bir dişin dişeti enfeksiyonlarına karşı olan savuna mekanizmalarının çoğundan yoksundur. Bu nedenle dişeti (periodontal) hastalıklarının ilerleyişi doğal dişlerden çok daha hızlı olmaktadır. Kötü bir ağız hijyeni varlığında implant tedavisi baştan başarısızlığa mahkumdür.

Sigara kullanımının implant tedavisine etkisi üzerine birçok araştırma yapılmıştır. Genel olarak yoğun sigara kullanımının implantın uzun dönem başarısın olumsuz etkileri olduğu görüşü yaygındır. Ancak sigara kullananlarda kesinlikle implant tedavisi uygulanamaz da denilemez. Tedavi öncesi hastalar başarısızlık riskinin arttığı konusunda uyarılmalıdır. Özellikle implant ameliyatından 1 hafta sonrasına kadar hastaların sigara kullanmaması önemlidir.

Kimlere İmplant Uygulanamaz?

İmplant ameliyatları, ciddi kalp hastalığına sahip, kontrol altına alınmamış şeker hastalığı olanlar (Diyabet), kanama kontrolü açısından riskli kan hastalığı olanlar, ciddi karaciğer ve böbrek rahatsizlığı olan hastalarda uygun değildir. Bu hastalıklara sahip hastalar ancak doktor konsültasyonları ve önlemler alındıktan sonra doktor onayı alınarak ameliyata alınmalıdır.

Tıbbi hikaye dışında; kötü ağız hijyeni olanlarda, aşırı sigara ve tütün ürünleri tüketenlerde ve kontrol altına alınamayan şiddetli diş sıkma ve gıcırdatma hikayesi olan hastalarda implant tedavisinde başarısızlık riski yüksektir.

İmplant Uygulaması Öncesi Gerekli Tetkikler Nelerdir?

Öncelikle hastanın cerrahi bir işleme uygunluğunun medikal açıdan değerlendirilmesi gereklidir. Bu amaçla tıbbi özgeçmişi ve hikayesi dinlenen hasta gerekli görülmesi durumunda doktor kontrolleri açısından çeşitli tıbbi branşlara konsülte edilebilir. Bu amaçla hekim çeşitli kan tahlilleri ve radyolojik tetkikler isteyebilecektir. Hasta genel yada sedasyon altında işlem görecekse medikal hikayede bir sorun görülmese bile rutin tetkiklerin yapılması şarttır.

Her hastadan çene kemiklerinin durumunu değerlendirmek amacıyla Panoramik adı verilen çene filmleri alınır. Bu filmlerde kemik durumu iyi izlenemediği durumlarda ya da tüm ağız implant tedavileri öncesinde Bilgisayarlı Tomografi filmlerinden de yardım alınması gerekebilir. İmplantlar yerleştirildikten sonra da kontrol filmlerine ihtiyaç duyulur.

İmplant Operasyonu Sırasında Ağrı Duyulur mu?

Hayır, implant ameliyatları hastanın tercihine bağlı olarak lokal anestezi, genel anestezi yada sakinleştirici ilaç enjeksiyonu (sedasyon) altında yapılabilen işlem sırasında ağrı kontrolü sağlanabilen girişimlerdir. Anestezi, ağız içi tüm cerrahi girişimler gibi (gömülü yada normal diş çekimleri vb.) yapılır. Cerrahinin zorluk derecesine bağlı olarak operasyon sonrasında birkaç gün hafif-orta dereceli şişkinlik (ödem) ve ağrı olabilir ki, bu durum ağrı kesicilerle kontrol edilebilir.

İmplant Operasyonundan Hemen Sonra Protez Dişler Yapılabilir mi?

İmplant yerleştirildikten hemen sonra implantın yapılabildiği durumlar da mevcuttur ancak genel olarak kemiğin implantla kaynaşma süresi 3-6 ayı bulmaktadır. Yeni yüzey teknoloji implantlarla bu kaynaşma (osseoentegrasyon) süresi 1-1.5 aya kadar gerilemiştir. Detaylı bir muayeneden sonra hekiminiz hangi sürede dişlerinizi tamamlayabileceğini söyleyecektir. Kaynaşma süresi beklenirken size geçici protezler yapılarak bu süreyi dişsiz geçirmeniz engellenebilir.

Toplam Tedavi Süresi Ne Kadardır?

Genel olarak titanyum dental implantların kemikle kaynaşma süresi çenelerin değişik bölgeleri için 3-6 ay arası değişmektedir. Bu süre gelişen yüzey teknolojisi sayesinde 1-1.5 aya kadar inebilmektedir. Normal şartlar altında hasta implant tedavisine başladıktan 4-7 ay içerisinde protezinin son haline kavuşabilir. Ancak implant yerleştirme öncesi kemik ekleme cerrahisi gibi hazırlık ameliyatları gerekirse bu süre 3-6 ay kadar uzayabilmektedir. Tahmini tedavi süresi detaylı bir muayene sonrasında hekiminiz tarafından size söylenecektir.

İmplant ameliyatı yapılan bir klinikte ortam şartları nasıl olmalıdır?

İmplant ameliyatları sterilizasyon ve temizlik şartlarının tam ve eksiksiz şekilde sağlandığı ameliyathane şartlarının sağlandığı kliniklerde uygulanmalıdır. Özellikle kemik ekleme ameliyatları mikrobiyal tutuluma çok hassastır. Bu aşamada yapılacak hatalar yerleştirilen implantın enfekte olarak kaybına yol açabilir.