El ayak ağız hastalığı nedir?

Bebek ve çocukluk çağında sık görülen, çok bulaşıcı bir viral hastalıktır.

El, ayak ve ağız hastalığı etkenleri Enterovirüs Ailesidir. Coxsackivirus A16, Echovirus ve Enterovirus 71 en sık görülen tipleridir.

Hastalık ateş, ağız ve ağız etrafında, ellerde, ayaklarda döküntü ve soyulmalar ile karakterizedir. Genellikle yaz ve bahar aylarında görülür, komplikasyonsuz iyileşir.

El ayak ağız hastalığı nasıl bulaşır?

Virüs direk temas yada hasta çocuğun salya, dışkı, idrar gibi çıkartıları ile direk temas sonucu bulaşır.

Genellikle hastalığın ilk haftasında bulaş oranı en yüksektir.

Mümkün ise hasta olan kişinin semptomatik dönemde yayılımı önlemek için evinde kalması, duyarlı kişiler ile temas etmemesi önerilmektedir.

Duyarlı kişilerin bulaşı önlemek için su ve sabunla sık sık el yıkamaları, sık temas edilen yüzeyleri uygun şekilde dezenfekte etmeleri, temas ile kirlenmiş olan objeleri, oyuncakları uygun şekilde dezenfekte etmeleri, ortak çatal, kaşık kullanımından ve yakın temastan (sarılma, tokalaşma) kaçınmaları gerekmektedir.

Hastalık bulaşmasını arttıran etkenler nelerdir?

Hasta çocuklar ile aynı ortamı paylaşmak,

10 yaşın altında olmak,

Kalabalık ortamlarda bulunmak hastalık kapma şansını arttırır.

El ayak ağız hastalığının belirtileri nelerdir?

Hastalık hafif ateş, boğaz ağrısı ve iştahsızlık şeklinde başlar.

Ateşten 2-3 gün sonra ağız içinde ve el ve ayak içinde içi sıvı dolu döküntüler ile kendini gösterir.

Deri döküntüsü ağız içi afttan bir iki gün sonra görülür, küçük kırmızı noktalar halinde başlar, içi sıvı dolu hale gelir.

Döküntüler ağrılıdır, bazen kaşıntı görülebilir, gövdede ve bez bölgesinde de görülür.

Döküntüler 1 hafta kadar sürebilir.

Ateş değişkendir, 39-40 dereceye kadar çıkabilir.

Hastalığın geç döneminde tırnaklar kendiliğinden düşebilir.

Özellikle küçük çocuklarda ağız içindeki aftlara bağlı olarak beslenme güçlüğü görülebilir.

El ayak ağız hastalığı nasıl teşhis edilir?

Hastalık genellikle döküntüler ortaya çıktıktan sonra muayene ile teşhis edilir.

El ayak ağız hastalığının tedavisi:

Hastalığın özel bir tedavisi yoktur.

Bununla birlikte gereken hastalarda, mevcut semptomları hafifletmek için ağrı kesici ve ateş düşürücülerin kullanımı, boğaz ağrısını azaltmak için gargara ve spreylerin kullanımı önerilmektedir.

Yeterli sıvı ve beslenme desteği alamayan çocuklarda gerekli sıvı ve beslenme desteği yapılmalıdır. Kaşıntı için losyon, şurup verilebilir. Bağışıklığı güçlendirmek için vitamin ve çinko desteği yapılabilir.

El ayak ağız hastalığından korunma:

Hastalıktan korunmak için özellikle küçük çocuk oyun alanları ve kalabalık ortamlarda kirlenmiş alanların (sık dokunulan alanlar) basit sabun ve çamaşır suyu ile temizlenmesi,

küçük çocukların ağızlarına soktukları oyuncakların paylaşılmaması, yoğun ilgi gören ve salya bulaşabilecek yüzey ve oyuncakların silinerek temizlenmesi;

Daha büyük çocuklarda el yıkama alışkanlığının edinilmesi, ellerin göze ve ağıza sürülmesinin engellenmesi,

Hasta olan çocuklar ile temasın engellenmesi hastalığın bulaşmasını azaltır.

Yüzey temizliğinde bir kova suya katılan yarım bardak çamaşır suyu yeterlidir.

Özel bir aşısı yoktur.

El ayak ağız hastalığında bulaşıcılık süresi:
El ayak ağız hastalığı döküntüler çıkmadan önceki 3 gün ve döküntüler solup ateş düştükten sonraki 5 gün boyunca bulaşıcıdır.

El ayak ağız hastalığı tekrarlar mı?

Farklı viral mikroplar aynı tabloyu yapabilir, nadir de olsa tekrarlar.

Sağlıkla kalın.

#alanya #çocukdoktoru #döküntü ve ateş #el ayak ağız hastalığı