Genital Siğil ve HPV Aşısı

Genital Siğil (Hpv) Nedir? Belirtileri Ve Tedavi Şekilleri Nelerdir?

HPV (Human Papilloma Virüs)’nin sebep olduğu, genital bölgede ortaya çıkan siğile (verrükaya) genital siğil adı verilir. Hem erkek hem de kadınları etkiler. Ama kadınların vücudu komplikasyonlara karşı daha savunmasız olduğundan erkeklere oranla kadınlar daha fazla etkilenir. Ortalama 125-130 farklı tip HPV virüsü vardır. Bu tiplerin bazıları düşük risk bazıları da yüksek risk taşır. Kadınlar için tehlike arz eden bu hastalığın bazı tipleri Serviks, Vulva ve anüs kanserine sebebiyet verebilir. Genellikle cinsel yolla bulaşan HPV, genital bölgede kaşınma ve ağrı yapar.

Genital Siğil (Hpv) Tipleri Nelerdir?

Genital siğil tipleri, yüksek riskli ve düşük riskli tipler olarak ikiye ayrılırlar. Düşük riskli tiplerin kanser ile herhangi bir alakası yoktur. Bu tiplere nonkarsinojenik HPV adı verilir. Düşük riskli tipler;

Tip 6, 11, 40, 42, 43, 44, 54, 61, 70, 72 ve 81’dir.

Yüksek riskli tiplerin ise Serviks, Vulva ve Rahim kanserlerine yol açtığı görülmüştür. Kanser riski taşıyan bu HPV tipine ise karsinojenik adı verilir. Yüksek riskli tipler;

Tip 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 68, 73 ve 82’dir.

En yaygın olan HPV tip 6 ve 11’dir. Kanser riski taşıyanlar ise HPV tip 16, 18, 31 ve 45’tir.

Genital Siğil (Hpv) Belirtileri Nelerdir?

Hiçbir belirti vermeden ilerleyebilen siğiller çoğu durumda gözle görülemeyebilir. Çok küçüktür ve derinin rengiyle aynı renge bürünebildiği gibi hafif kızarıklık durumu da olabilir. Vulva kanserine neden olan siğil tipi (vulvar intraepiteliyal neoplazi) kaşıntı ve hafif ağrıyla belirti verir. Ama bu her durumda geçerli olmayabilir. Bazı büyük, iri ve nodül şeklindeki siğiller, bağışıklık sisteminin baskılanması (immunsupresif) sorunu yaşayan kişilerde ve şeker hastalarında (diyabet) görülebilir.

Kadınlarda, genital bölgenin iç kısmında, cinsel ilişki veya gebelik durumunda kanama görülebilir. Erkeklerde ise siğiller, penis, kasık, testis ve anüs bölgesinde görülerek, ağrı, kaşıntı ve yanma yapabilir.

Genital Siğil (Hpv) Hangi Yaşlarda Ortaya Çıkar?

Virüs bulaşan hastalara bakıldığında, yarısından fazlası 14-27 yaş arasında hastalığa yakalanmıştır. Kadın hastalarda en sık 18-25 yaşlarında, erkek hastalarda ise en sık 23-30 yaşları arasında görülür. İleri ki yaşlarda nadiren ortaya çıkan HPV, 50 yaş üstü kadınlarda da görülebilmektedir. 70 yaş ve üstü kişilerde ise HPV artık görülmez.

Genital Siğil (Hpv) Vücutta Hangi Bölgelerde Görülür?

HPV genital bölgede, farklı yerlerde görülebilir.

Erkeklerde;

Penis ve çevresinde

Anüs ve makat kısmında

Testislerde

Skrotumda

Kasıklarda görülür.

Kadınlarda ise;

Vajina içinde ve dışında

Rahim ağzında

Anüs ve makat kısmında

Kasıklarda görülür.

Genital Siğil (Hpv) Nasıl Bulaşır?

Genellikle oral, vajinal ve anal ilişki yoluyla bulaşır. Çiftler arasında bulaşma oranı ortalama %55-60 arasıdır. Erken yaşta gerçekleşen cinsel ilişki, farklı partnerler ile yaşanan cinsel ilişki, korunma olmadan yaşanılan cinsel ilişki ve kişilerin bağışıklık sisteminin zayıf olması HPV’nin bulaşmasını kolaylaştırır. Bulaşma gerçekleştikten sonra HPV’nin gelişmesi 3 hafta ile 10 ay arası sürer.

Bazı durumlarda sadece deri teması ile de bulaşabilir. HPV taşıyan hasta ile cinsel ilişki olmadan kurulan ten temasıyla da siğilin bulaştığı görülmüştür. Sadece ten teması olmayan hallerde de bulaştığı saptanmıştır. Ortak kullanılan tuvaletler, hamamlar ve banyolar da HPV bulaşılabilecek yerlerdir.

Genital Siğil (Hpv) Ne Zaman Ortaya Çıkar?

Virüs, kişiye bulaştıktan sonra uzun yıllar belirti göstermeden sessizce gelişebilir. HPV bulaşan bazı kişilerde siğil meydana gelmeyebilir. Bağışıklık sistemi kuvvetli kişilerin vücut sistemi HPV’yi deforme ederek etkisiz hale getirebilir. HPV’nin ne zaman ortaya çıkacağı, bulaşan kişilerin bağışıklık sistemleri, HPV’nin yüksek düşük riskli tipleri, başka enfeksiyonel rahatsızlıklar ve kişilerin vücutsal yaşları nedeniyle değişiklik gösterebilir.

Genital Siğil (Hpv) Hangi Hastalıklara Neden Olur?

Sessiz HPV Enfeksiyonu: HPV bulaşmış kişilerde görülür. Çoğunlukla bulaşıcı değildir. Çıplak gözle görülmez. Tedavi edilmediği takdirde, bu bulaşan virüs, rahim ağzına geçiş yaparak yüksek risk konumuna geçebilir.

Subliklinik Enfeksiyon: Genital bölgede oluşan, sorunlu ve virüs kapmış cilde asetik asit dökülerek mikroskop ile görülebilecek enfeksiyondur.

Kondiloma Akuminata: Vulva, serviks, anüs ve dış vajinada HPV’nin neden olduğu lezyonlardır. Lezyona sebep olan HPV tip 6 ve 11’dir. Siğiller kabarıktır.

Kondiloma Planum (Yassı Siğil): Kabarık olmayıp, yassı ve düz şeklindeki siğillerdir. Yüksek risk taşıyan HPV tip 16 neden olur. Vajina içinde, anüste ve dış genitalde de görülebilir.

Kanser: Yüksek riskli HPV tipleri (HPV tip 16, 18 ve 31) neden olur. Serviks (Rahim ağzı) kanserine, Vulva (Dış genital) kanserine ve anüs kanserine yol açabilir.

Genital Siğil (Hpv)’Den Korunma Yöntemleri Nelerdir?

HPV’den korunmak için öncelikle cinsel ilişki sırasında prezervatif (kondom) kullanmak gerekir. Bu virüsün bulaşma olasılığını ciddi düzeyde azaltmaktadır. HPV aşısı yaptırmak çok önemlidir. Cinsel birlikteliğe başlamamış kişiler aşı yaptırdıklarında, HPV virüsüne yakalanma riski yok denecek kadar azdır. FDA (Food And Drug Administration) tarafından onaylı 3 çeşit HPV aşısı vardır. Aşı 9-27 yaş arası kişilerde uygulanabilir. Aşı kas içerisine enjekte edilir. Birden fazla partner ile cinsel ilişki son derece risk taşımaktadır. Tek eşli cinsel ilişki tercih edilmelidir.

Genital Siğil (Hpv) Tedavisi Nasıldır?

Düşük risk taşıyan genital siğiller kremlerle tedavi edilebilir. 10-16 haftalık tedavi sürecinde hastada oluşan siğillere doğrudan krem veya tıbbi sıvılar uygulanır. Bazı genital siğiller, sıvı haldeki nitrojen ile dondurularak, siğilin çevresinde blister (kabarcık) oluşması sağlanır. Oluşan kabarcıklar yeni cildin oluşmasını sağlar.

Siğilleri yok edebilmek için siğilli bölgeye lokal anestezi uygulanır. Ardından hasarlı dokuyu yakmak ve kesip birleştirmek için elektrokoter denilen cihaz kullanılır. Bazı genital siğiller ise lazer ile tedavi edilebilir. Gözle görülür, büyük siğillerde ise cerrahi işlemler yapılır. Tedaviler ağrılı ve sancılı değildir. Bazı durumlarda iritasyon (tahriş) sorunu olabilir. Bu da sorun geçicidir.