GENİTAL SİĞİLLER VE HPV ENFEKSİYONU

Genital siğiller HPV virüsü tarafından enfekte kişilerde ortaya çıkar.HPV (HUMAN PAPİLLOMA VİRÜS) genellikle cinsel yolla bulaşan , genital bölgede siğil tıbbı adıyla kondilom olarak bilinen lezyonları ve rahim ağzı (servix) kanserlere sebep olan virüslerdir. HPV genital bölge dışında ellerde , ayaklarda ve tabanlarındada siğillere neden olabilirler.Bunlar dermotropik (cilde yerleşen) HPV tipleridir.

HPV enfeksiyonu ile ortaya çıkan siğiller karnıbaharımsı şekilde olur ve buna Condyloma Accuminata denir.Ve lokalizasyonlarından ötürü anogenital siğiller de denir.Kadınlarda sıklıkla vulva (dış genital) , klitoral bölge, anüs(makat çevresi) vagen ve serviks (rahim ağzı) bölgelerinde görülür.Erkeklerde ise penis , anüs, kasık bölgelerinde olur.

*HPV TİPLERİ :

120 den fazla HPV tipleri tanımlanmıştır.40'dan fazlası cinsel yolla bulaşır.Genital lezyonlarda en sık 6 ,11,16,18 başta olmak üzere 15 kadar tip belirlenmiştir.Rahim ağzı kanser ve kanser öncüsü durumların %70 den HPV Tip 16 ve 18 sorumludur.Tip 31,33,35,39,42,45,51,56,58,59,66,68 lerde ağır servikal CIN (Kanser öncüsü lezyonlar) ve servikal invaziv kanserlerde görülür.

*BULAŞMA ŞEKİLLERİ:

HPV enfeksiyonun vücuda girişi sürtünmeye bağlı travmatize olmuş deri veya mukoza aracılığıyla gerçekleşir.Prezervatif geçişi bir miktar azaltsada tamamen önleyemez.Cinsel ilişiki ile karşı tarafa geçen HPV belli bir süre gizli enfeksiyon olarak kalır.Bu süre bir kaç hafta ile yıllar arasında değişebilir.Diğer bir olasılıkla da HPV bulaştıktan sonra hiçbir belirti çıkmamasıdır.Vücudun bağışıklık sistemi enfeksiyonu baskılayabileceği gibi direnç düştüğü anda da ortaya çıkabilir.

Bakirelerde de siğiller görülebilir.Ano genital siğiller en sık cinsel ilişki ile bulaşsada tam bir cinsel birleşme olmadan cildin cilde teması veya sürtünme yoluyla da bulaşabilir.Daha önceden HPV virüsü taşıyan kişilerin iç çamaşırları ,mayo ve havluluarının kullanılması ile de bulaşabilir.Özellikle hijyene uyulmayan genital bölgeye uygulanan ve ağda ve jiletlerlede bulaşabilir.Hamam ve sauna gibi sıcak ve nemli ortamlarda bulaşma daha fazla olmaktadır.HPV virüsleri diğer virüslerin aksine dış ortamlara daha dayanıklıdır.

Genital siğil HPV enfeksiyonun alınmasından 1-8 ay sonra ortaya çıkar.Deride kalınlaşma ile başlayıp deriden kabarık deri renginde veya kahverengi pürtüklü düzensiz karnıbahar görünümünde (papillamatöz) lezyonlar olara görülür.Yüzeyel yayılımla hızla büyür ve yayılırlar.Böylece Kondilom adı verilen lezyonlar oluşmaktadır.

*GENİTAL SİĞİLLERDE ŞİKAYETLER:

Kozmetik sorunlar dışında ağrı,kaşıntı kanamalar olabilir.

Anogenital siğillerin sıklıkla sebebi HPV Tip 6-11 olduğunda onkojenik (kanser yapıcı) etkisi düşüktür.Yinede kanser riskine karşı yıllık smear testleri yapılmalıdır.

Kozmetik olarak kötü görünür.Cinsel isteksizlik , korku, endişe durumları yaratabilir.Depresyona bile yol açabilir.

TEDAVİ

1-Anti viral kremler ve ilaç tedavileri;interferon topikal, sistemik veya intralezyonel kullanılabilen anti viral ilaçlardır.imikimode yani aldara %5 krem ise 2003 yılından beri ülkemizde kullanılan saşe kremlerdir.Yalnızca lezyona sürülerek hücresel tip bağışıklığı artırır.Aldara kategori B olduğu için gebelikte de kullanılabilir.Tedavi süresi yakma ve dondurma işlemine göre daha uzundur.Haftada 3 kez uygulamayla 16 hafta sürebilir.

2-Cerrahi Tedavi;Büyük anogenital kondilomların geniş eksizyonla alınması gerekebilir.

3-Crio Terapi;Ağrısız bir işlemdir.Anestezi gerektirmez.Ve gebelikte de uygulanabilir.

4-Elektrokoterizasyon;Bipolar koter ile HPV odaklarının lokal anestezi veya sedasyon altında yakılması işlemi olup en geçerli tedavi yöntemlerinden birisidir.

5-CO2 Lazer Ablasyonu;İz kalma şansı az olup diğer tedavilere göre daha pahalıdır.Etkinliği yüksektir.Lokal anestezi ile yapılır.CO2 buharında HPV bulunabildiğinden solunum sistemiyle yayılır,önlem alınmalıdır.

6-Kimyasal Destrüksiyon Tedavileri;Biklor asetik asit ,Triklor asetik asit, Podofilin ve Podofilotoksin gibi asitler kullanılmaktadır.Ancak sağlıklı ciltde de tahrişe neden olabilir.Ayrıca tekrar tekrar uygulama gerektirir.Uzun sürer.

GEBELİKTE HPV

Gebelikte ortaya çıkan kondilomlar dirençli olabilir.Ve ard arda tedavi gerektirir.Tedavi yapılmazsa hızla çoğalırlar.Hatta bu gebeler normal doğum yerine sezeryan tercih edilir.Sebebi vagen içinde kondilomların olabileceği gibi bebeğede HPV bulaştırma riskidir.Daha önceede bahsedildiği gibi gebelikte en uygun tedavi aldara krem ve crio terapidir.

KORUNMA

Genital siğiller tedavi edilsede cinsel partnere bulaşabilir.Çünkü siğil geçse bile cilt altına girmiş HPV ile bulaştırma riski devam eder.Korunma aşı ile olur.Günümüzde 2 çeşit aşı vardır.(GARDASİL ve CERVARİX) Genital sğil tedavis görmüş kişilerede HPV aşısı uygulanabilir.Çünkü diğer HPV tiplerine karşı çapraz reaksiyon ile korunma sağlanır.Aşının ilk uygulama yaşı 9'dur.Fakat ülkemizde genellikle ergenlik sonrası 15-18 yaşlararası genç kızlar ve erkeklere uygulama yapılmaktadır.