İdrar kaçırma ve tedavisi

1-Stres İnkontinans

İdrar sızıntısı, alt karın kaslarının ani bir basınçla (öksürmek, gülmek,bir şey kaldırmak benzeri) kasılması sonucu meydana gelir. Stres inkontinans genellikle pelvik kasların zayıfladığı durumlarda(doğum, cerrahi operasyon benzeri )gözlenir ve kadınlarda sık görülür.

2-Sıkışma İnkontinans

Bu durum birdenbire tuvalete çıkma ihtiyacının hissedilmesiyle başgösterir. Sıkışma hissini anında takiben istemsiz idrar kaçırma görülür. Tuvalete gitme gereksinimi hissedildiğinde tuvalete yetişemeden idrar kaçırma olayına bu tipte sık rastlanır.Mesane kaslarının fazla aktif ve hassas olmasından kaynaklanmaktadır. Sıkışma inkontinans en sık ileri yaş grubundaki ve idrar yolu enfeksiyonu varlığında ortaya çıkar.

3-Taşma İnkontinans

Bu tip inkontinansta idrarda küçük miktarlarda muayene edilemez bir sızıntı vardır. Fazla dolu mesaneden kaynaklanır. Kişi idrara çıktıktan anında ardından mesanesinin boş olmadığını ve idrar yapmada zorlanma hissedebilir. Bu durum çoğunlukla erkeklerde ortaya çıkar ve sebebi büyümüş prostat bezi veya tümör benzeri idrar akışını engelleyen bir durum olabilmektedir. Keza diyabet ile bir takım ilaçlar da bu duruma ne sebeple olabilmektedir.

4-Karma İnkontinans

Sıkışma tipi inkontinans ve stres inkontinansın beraber görüldüğü durumlardır.

Erkeklerin en basit sorunlarından birisidir. Bu sorun bir yaştan anında ardından, prostat kanseri adı altında kendisini gösterir. İdrar yöntemleri rahatsızlıklarının temelini yaratan prostat, alınması ile beraber, erkeğin bilhassa cinsel hayatı bundan olumsuz istikamette etkilenir. Prostat rahatsızlığına yakalanmamak için, idrarın uygun biçimlerde vücuttan dışarı atılması gerekir, usullere uygun bir biçimde tahliye edilmeyen idrar, süre anında ardından kalıntı olarak birikecek ve sonucunda prostat kanserine ne sebeple olacaktır.

Nedenleri:

Şişmanlık

Yaşlanma / Menopoz

Birden fazla sayıda doğum yapmak

Kronik öksürükle seyreden akciğer hastalığı / Diyabe

Mesane boynu kısalığı (3.5- 4cm)

İdrar söktürücü ilaç kullanımı

Çay ve asitli içecekler

Dirençli idrar yolu infeksiyonları

Nörolojik hastalıklar

Şeker hastalığı

Bebeğin başı doğum kanalına yerleşmeden önce yapılan sezaryen idrar kaçırma riskini azaltmaktadır. Fakat 3 veya daha fazla sezaryen geçirenlerde risk normal doğum ile benzerdir.

Tedavi:

İnkontinansın tedavisi neden olan inkontinans tipine göre planlanır. Enfeksiyon gibi basit nedenler kolayca tedavi edilebilir. Urge inkontinans, davranışsal terapi ile veya ilaç tedavisi ile tedavi edilebilmektedir. Stres tipi idrar kaçırma, özel egzersizler, ilaçlar veya çeşitli ameliyatlar ile tedavi edilebilmektedir.

Kegel egzersizi çoğu hastalarda faydalı olur.

Pelvik taban egzersizleri ile birlikte kullanılan yardımcı yöntemler de vardır Vajinal koniler, geri beslemeli yöntemler, elektrik uyarımı, manyetik sandalye bunlardan birkaçıdır. Yine vajina içine yerleştirilen halkalar (Pesserler) ve üretra tıkayıcı cihazlar (Femsoft) bu amaçla kullanılan yöntemlerdendir.

Yaşam tarzı değişiklikleri: Şişman olguların kilo vermesi, kabızlıktan kaçınmak, idrar kaçırmaya yol açan, aktivitelerden kaçınmak, çay, kahve, kola gibi içeceklerin tüketimini azaltmak, kronik öksürüğe yol açan hastalıkları tedavi ettirmek, sigarayı bırakmak gibi tedbirler şikayetleri azaltabilir.