İmmünoterapi (Alerji aşı tedavisi)

İmmünoterapi nedir?

İmmünoterapi, polenler, ev tozu akarları ve arı venomu gibi alerjenlere bağlı oluşan alerjik reaksiyonlardan korunmayı sağlayan tedavi yöntemidir. İmmünoterapi tedavisinde hastaya alerjisi olan madde giderek artan dozlarda uygulanır. Bu sayede bağışıklık sistemi o maddeye karşı daha az duyarlı hale gelir. Bu sayede kişi o alerjen ile karşılaştığında alerjik reaksiyon oluşmaz veya daha az şiddette oluşur.

İmmünoterapiye başlamadan önce hasta ve hekim tarafından alerjik belirtilere neden olan tetikleyiciler tespit edilmelidir. Bunun için deri prik testleri veya kan testleri yapılabilir.

İmmünoterapi nasıl etki gösterir?

İmmünoterapide, kişiye alerjisi olan alerjen giderek artan dozlarda verilir. Bu sayede bağışıklık sistemi o alerjene karşı daha az duyarlı hale gelir. İmmünoterapinin etkisinde rol oynayan önemli faktörlerden birisi aşılama sürecinde üretilen çeşitli antikorlardır.

İmmünoterapi kimlere yapılır?

İmmünoterapi öncesi hasta ve hekim tarafından alerjik reaksiyona neden olan tetikleyici tespit edilmelidir. Dolayısı ile immünoterapi alerjik reaksiyona neden olduğu gösterilmiş alerjen ile yapılır. İmmünoterapi 5 yaşın üzerinde uygulanabilir. Ancak arı alerjisi gibi bazı özel durumlarda hasta için fayda-zarar hesabı dikkate alınarak, başlangıç yaşı daha erken yaşlara da çekilebilir.

Hangi alerjenlere karşı immünoterapi yapılabilir?

İmmünoterapi aşağıdaki alerjenlere karşı yapılabilmektedir:

Polen

Ev tozu akarı

Arı venomu

Küf mantarları

Evcil hayvan

İmmünoterapi nasıl uygulanır?

İmmünoterapi günümüzde yaygın olarak subkutan (deri altı) ve ağız yolu olmak üzere iki yöntemle uygulanmaktadır. Her iki yöntem de etkili olmakla birlikte, iki yöntemi karşılaştıran çalışmalar subkutan immünoterapinin bir miktar daha fazla etkili olduğunu göstermektedir.

Subkutan immünoterapi farklı protokoller ile uygulanabilmektedir. İki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama “Yükleme aşaması (doz artırımı)”, ikinci aşama ise “İdame” aşamasıdır. Yükleme aşamasında enjeksiyon sıklığı haftada bir (bazı prokollerde birkaç gün ara ile, bazen günde birden çok enjeksiyon uygulanır) olacak şekilde uygulanır. İdame aşamasında ise enjeksiyonlara ayda bir kez olacak şekilde devam edilir.

Ağız yolu ile uygulanan immünoterapide ise dil altı tablet, damla ve oral tabletler kullanılmaktadır. Tedavi her gün uygulanır.

İmmünoterapi tedavi süresi ne kadardır?

İmmünoterapi süresi en az 3 yıldır. Hastaya göre bu süre 5 yıla kadar uzatılabilir. Bazı özel durumlarda ömür boyu devam etmek gerekebilir.

İmmünoterapinin faydaları nelerdir?

İmmünoterapi, bağışıklık sisteminin alerjik maddeye karşı duyarsızlaşmasını sağlar. Bu sayede kişinin hastalık belirtilerinde azalma, ilaç kullanımında azalma ve hayat kalitesinde artış meydana gelir.

Ayrıca alerjik riniti olan çocuklarda, immünoterapinin astım gelişme riskini azalttığı gösterilmiş. Bunun yanı sıra immünoterapi uygulaması yeni alerjenlere karşı duyarlanmayı (yeni alerji oluşumunu) önleyebilmektedir.

Astım