JİNEKOLOJİK HASTALIKLARIN TAKİBİ VE TEDAVİSİ

Miyom takip ve tedavisi; üreme çağındaki kadınların yaklaşık olarak %25’inde görülür. Her miyomu olan kadının ameliyat olması gerekmez. Menapoza girdikten sonra (adetten kesilme) %60-70 küçülür. Düzenli aralıklarla (6 ayda bir) takip etmek gerekir. İlaç tedavilerinden iyi sonuçlar alınabilmektedir. Kişinin uygun kiloya inmesi (fazla kilolu ise), egzersiz yapması, beslenmesine dikkat etmesi (turpgillerden zengin diyet, DIMJ), kabızlık varsa düzeltilmesi ile çok iyi sonuçlar-ameliyat yapılmadan-alınmaktadır.

Endometriozis (çukulata kisti hastalığı), Adenomyozis (bunlar genelde vücutda östrojen fazlalığına bağlı olarak geliştiği için bütüncül olarak yaklaşmak gerekir. Ameliyat tedavinin çok önemli bir parçasıdır ve zordur. Deneyimli bir cerrahın yapması gerekir. Kişinin östrojen seviyesi, östrojenin yeterli atılımı yapılıyor mu (kişide kabızlık var mı?), vücudumuzun detoks organları iyi çalışıyor mu? Tüm yönleri ile ele alınmalı ve takip ve korunma buna göre yapılmalıdır.

Siğil (Kondulom) tedavisi; elektrokoterizasyon, kriyoterapi, krem veya solüsyonlar ile siğiller kolaylıkla ortadan kaldırılır. Esas önemli nokta tekrarlamaması için ne yapılması gerektiğidir. Aynı zamanda kadınların bilinçaltına yerleşen rahimağzı (serviks) kanseri riskini en aza indirmek için ne yapılması gerektiğidir. En başta bağışıklık sistemini depğerlendirmek için tetkiklerin yapılması ve vitamin, mikrobesin ve takviye şeklinde desteklenmesi önemlidir. Daha detaylı bilgi ve tedavi yaklaşımı hekiminiz tarafından kişiye özel olarak yapılır.

Adet düzensizliği, ağrılı adet görme ve premenstrüel sendrom; beraber veya tek başlarına olabilir. Tanıda detaylı hikaye ve tetkik önemlidir. Sadece ilaç tedavisi değil, aynı zamanda psikolojik olarak destek, uygun kilonun sağlanması, maruz kalınan östrojen benzeri maddelerin (ksenoöstrojenler; plastik, makyaj malzemeleri, kırmızı ve beyaz et, süt ve türevleri ve zirai ilaçlarda çok bulunabiliyor) diyetten ve günlük hayattan çıkartılması gerekir.

Düzenli jinekolojik muayene ve kanser taraması; kadın kanserleri, rahimağzı kanseri, rahim kanseri, yumurtalık kanseri, meme kanseri başta olmak üzere, kadınlarda daha sık görülebilecek hastalıklar açısından (Haşimoto tiroiditi, Multipl Skleroz, daha ileri yaşlarda Alzheimer gibi) değerlendirme ve gerekli tetkikler için yönlendirme

Yumurtalık kistleri; sık görülür, çoğu fizyolojiktir, önemli olan iyi ve kötü huylu olanları ayırt etmek ve buna göre tedavi ve takibi düzenlemektir. Çoğu iyi huylu yumurtalık kisti ameliyata gerek kalmadan kendiliğinden ya da ilaç tedavisi ile kaybolur. Bu dönemde en önemli olan şey, tedaviye ek olarak güven vermek ve kaygı düzeyini azaltmaktır.

Rahimağzı kanseri için aşılanma, (aşı hakkında bilgilendirme, aşının yapılması, takiplerin ne sıklıkta ve nasıl yapılacağı konusunda bilgilendirme), servikal erozyonlarda tedavi (elektrokoter, kriyoterapi, lazer tedavisi)