Kadınlarda Obezite,Gebelik ve Jinekolojik Sorunlar

Kadın hastalar gerek toplumsal damgalanma gerekse gebelik ve jinekolojik sorunları tetiklemesi nedeni ile şiddetli obezite nedeni ile daha sık ameliyat olmaktadırlar.

Obezite normal hormon seviyelerini değiştirerek gebe kalmada güçlüğe neden olur. Obez bir kadın gebe kaldığında gestasyonel diyabet ve hipertansiyona yakalanma riskinde artış olur. Bu durum gebeliği riskli hale getirir. Sezeryan ile doğum oranlarında artış izlenir. Obezite varlığında doğum sonrası dönemde annede meme ve endometrium kanseri riski artar.

Bariatrik cerrahi geçirdikten kısa bir süre sonra gebe kalan kadınlar devam eden kilo kaybı nedeni ile risk altında olabilirler. Böyle bir durumda gebelik erken fark edilir ve süreç iyi yönetilirse risk minimalize edilebilir. Ameliyat sonrası kilo kaybı devam ederken gebe kalan hastalarda yeterli vitamin ve temel besinleri aldığından emin olunmalıdır, özen gösterilmelidir.

Bariatrik cerrahi sonrası gebe kalma süresi ile ilgili görüş birliği olmasa da 12-18 ay gebe kalınmaması önerilmektedir. Kendi kliniğimizde çok daha erken sürelerde gebe kalan ve iyi bir takip sürecinden sonra sorunsuz doğum gerçekleştiren hasta gözlemlerimiz oldu.

Obezite cerrahisi sonrası sağlıklı bir gebelik için, gebelik boyunca ve sonrasında beslenme durumu ve kilonun yakından takip edilmesi; folik asit, demir, kalsiyum, protein ve günlük vitamin ihtiyacını karşılayacak şekilde beslenme desteği sağlanması çok önemlidir.

Bariatrik cerrahi ile sağlanan kilo kaybı, şiddetli obezite sonucu meydana gelebilecek sorunların görülme olasılıklarını azaltabilir. Yapılan çalışmalarda şiddetli obez kadınlarda görülen menstruel düzensizlikler, infertilite, hipertansiyon, preeklampsi, diyabet, derin ven trombozu gibi durumların önceki gebelikleri ile kıyaslandığında, yeterli kilo kaybıyla birlikte, neredeyse tamamının ortadan kalktığı gözlemlenmiştir.

Polikistik Over Sendromu (PKOS) kadınlarda şiddetli obezite ile ilşkilendirilen yaygın hormonal bir bozukluktur. Bu sendrom obezite, infertilite, hiperandrojenizm, dislipidemi, anovulasyon, insülin direnci, mensturasyon anomalileri, erkek tipi kıllanma artışı ile ilişkilidir. Bariatrik cerrahi sonrası kilo kaybı bu sendromda da belirgin düzelme sağlar.

Şiddetli obezite idrar yollarının nöromuskuler işlevlerini bozarak üriner inkontinense (idrar kaçırma) neden olabilir. Tek başına kilo kaybı pek çok hastada semptomlarda düzelme sağlar.

Bunun dışında obezite cerrahisi sonrası yaşam kalitesinde artış ve cinsel işlevlerde anlamlı gelişmeler kaydedilmiştir.