KALP KAPAK HASTALIĞI

Kalp Kapağı Hastalığı Nedir ?

Kalbin içinde 4 adet odacık vardır ve odacıklar arasında kanın geçişini sağlayan 4 adet kapak vardır. Bu kapaklar Mitral, Aort, Trikuspit ve Pulmoner kapak adlarını alırlar. Ülkemizde en sık hastalanan kapak Mitral ve Aort kapak hastalığı olup, nadiren Trikuspit ve pulmoner kapak hastalığı karşımıza çıkar. Bu kapaklardan Mitral kapak sol karıncık ile sol kulakçık arasındaki kan geçişini kontrol ederken, aort kapak sol karıncık ile kanın vücuda yayıldığı aort damarı arasındaki kan geçişini kontrol eder. Tricuspit kapak ise sağ kalp kapağıdır ve sağ karıncık ile sağ kulakçık arasındaki kan geçişini kontrol eder.

Kalp Kapağı Neden ve Nasıl Hastalanır?

Ülkemizde kalp kapak hastalığının en sık sebebi Romatizmal Kalp Hastalığıdır. Bu hastalık ilk önce çocukluk çağında boğaz enfeksiyonu ile başlayarak 2-3 hafta sonra önce eklem sonrada kalp kapağına sıçraması sonucu gelişir. Son 20 yılda çocukluk çağda ciddi antibiyotik kullanımı ve yakın takiplerden dolayı hastalıkta önemli ölçüde azalma mevcuttur. Kapak hastalığının diğer nedenleri doğumsal nedenli bozukluk, ileri yaşa bağlı dejenerasyon, kal kapağının direkt enfeksiyonu, tavma vb. gibi nedenlerden oluşur.

Kalp kapağındaki bozulma ciddi darlık, ciddi yetmezlik yada hem darlık hemde yetmezlik şeklinde görülebilir. Bu bozulmadan dolayı hastada nefes dalığı, çarpıntı, vücuuta ödem, halsizlik, sırt üstü yatamama gibi şikayetler gelişir.

Kalp Kapak Ameliyatı Nasıl Olur?

Kalp kapak ameliyatı hasta kalp akciğer makineesine bağlandıktan sonra kalbi durdurarak yapılır. Bu ameliyatta kalp kapağı ya değiştirilir yada tamir edilir.

Kalp kapağı değişiminde ya metal kapak yada biyolojik kapak kullanılır. Her iki kapağın kendine göre avantaj ve dezavantajları vardır.

Metal kapak uzun ömürlüdür, dayanıklıdır. Ancak pıhtı yapmasın diye coumadin (kanı sulandırıcı) denilen ve kanın sulanma derecesinin yakın takip edilmesi gereken ilacı kullanırlar. Bu ilaç kullanan genç bayanların gebelik durumları yüksek riskli olabilir. Metal kapak takılan hastalar nadiren de olsa kapak seslerinin açılıp kapandığını duyabilirler.

Biyolojik kapaklar ise kısa ömürlü olduklarından dolayı sıklıkla yaşlı hastalarda tercih edilir. Çünkü 7-15 yılda dejenere olabilir ve yeni bir kalp ameliyatına gereksinim duyulabilir. Bunun yanında kapakta pıhtılaşma riski çok düşük olduğundan coumadin gibi kan sulandırıcı ilaç kullanmak gerekmez. Bu nedenle doğurgan yaşta olan genç bayanlarda bu kapak tercih edilebilir.