Mitral Kapak Hastalıklarının Tedavisi Nasıl Yapılır?

Mitral kapak hastalıklarını daha iyi açıklayabilmek için öncelikle kalbin çalışması hakkında kısaca bilgi vermenin faydalı olacağını düşünüyorum. İnsan kalbi dört odacıktan oluşan bir pompadır.

Mitral Kapak Hastalıkları

Kalbimizin sol tarafında yer alan mitral kapakta kireçlenmeye bağlı darlık oluşmuş ise hastalık Mitral darlığı olarak adlandırılır.

Aynı kapakta kireçlenme yok fakat kapak dokusu zayıflamış ve buna bağlı kan sol karıncıktan sol kulakçığa geri kaçıyor ise hastalık Mitral yetmezliği olarak isimlendirlir.

Mitral kapak darlığı genellikle çocukluk çağında geçirilmiş olan “romatizmal ateş” adını verdiğimiz bir hastalığa bağlı olarak 20-30 yaşlar arasında ortaya çıkar. Hastalığın şiddetine göre ilerleyen yaşlarda ameliyat gerekebilir.

Mitral kapak yetmezliği ise son yıllarda daha çok yapısal olarak kapak dokusunun bozuk olması neticesi karşımıza çıkmaktadır. Hastalar daha çok orta yaşlarda nefes darlığı ve ritim bozukluğu ile doktora başvurmaktadırlar. Bir diğer hasta grubu ise kalbimizi besleyen koroner damarlardaki tıkanıklık neticesi ortaya çıkan kalbin yeteri kadar kanlanmaması olarak adlandırdığımız “iskemik” mitral yetmezliğidir.

Bellirtiler Nelerdir ?

Nefes darlığı

Yorgunluk

Ayak bileklerinden başlayan ödem

Kalp ritminde düzensizlikler

Kalp üzerinde steteskopla dinleme de üfürüm duyulması

Nasıl Tedavi Ederiz ?

Kapak hastalıklarının tedavisinde en önemli kural kalp fonksiyonları bozulmadan cerrahi tedavinin yapılmasıdır.

Kapaklardaki bozulmanın derecesi ve patolojinin şekline göre (kireçlenme veya dokudaki zayıflama) bu kapakların tamir edilmesi (plasti) veya değiştirilmesi (replasman) gereklidir. Kapak değiştirilmesi durumunda elimizde iki türlü protez kapak bulunmaktadır. Bunlar mekanik kapaklar ve biyolojik kapaklardır. Mekanik kapaklar daha uzun ömürlü olmalarına karşılık bu kapakların hastaya takılması durumunda hasta ömür boyu “kumadin” adı verilen bir ilaç kullanmak zorunluluğundadır. Buna karşılık biyolojik kapaklar da böyle bir zorunluluk yoktur fakat bu kapaklar, mekanik kapaklara göre çok daha kısa ömürlüdür. Hastanın yaşı ve patolojisi göz önünde bulundurularak en uygun kapak türüne karar verilir.

Tedavi Olmazsam Nelerle Karşılaşırım ?

Kalp yetmezliği

Ritim bozukluğu (atriyal fibrilasyon) ve bunu bağlı oluşabilecek beyinde emboli

Akciğerde yüksek basınç (pulmoner hipertansiyon)

Kalbin sağ tarafındaki "triküspid" kapakta bozulma