Miyom ve Polip Belirtileri Olabilir!

1.Rahim içi Polip (Endometrial Polip)

Endometrial polipler yaklaşık olarak 10 kadından 1 inde , rahimin en iç tabakasından ( endometriyumdan) kaynaklanan iyi huylu tümoral oluşumlardır. Halk arasında ''rahim içerisinde et parçası'' olarak bilinen polipler genellikle ultrasonografi ve sulu-ultrasonografi ( salin infüzyon sonografisi) yapılarak fark edilirler fakat kesin tanı polipin küretaj veya histeroskopi ile çıkarıldıktan sonra patolojik incelemesi ile konur.

Polipler genellikle fazla miktarda veya uzun süre adet kanaması, ara kanama, menopozda kanama, geçmeyen kahverenkli akıntı gibi şikayetler oluştururlar. 1 cm üzerindeki polipler, gebe kalamamaya veya düşüğe neden olabilirler. Poliplere neden olan faktörler tam anlamı ile bilinmemekle birlikte östrojen aktivitesinin fazlalığı bu duruma neden olabilmektedir. Meme kanseri için tamoksifen tedavisi gören kişilerde endometrial poliplere sık rastlanır.

Poliplerin büyük bir bölümü herhangi bir şikayete neden olmaz ancak polip fark edildiğinde alınması gerekir. Polip alınması işlemi günümüzde sıklıkla histeroskopik olarak yapılmaktadır.

Kapalı Polip Ameliyatı Öncesi ve Sonrası

Kapalı polip ameliyatı tanısal amaçlı yapılacak ise anestezi işlemine gerek duyulmadan ya da lokal anestezi ile uygulanmaktadır. İşlem sonrası ağrı söz konusu olmamakta ve hasta evine dönebilir.

Tedavi amaçlı uygulanan kapalı polip ameliyatı işlemi ise anestezi altında uygulanmaktadır. Bu nedenle, operasyondan minimum 6 saat önce yemek yenmemeli ve sıvı alınmamalıdır. Operasyon esnasında anestezi uygulandığı için ağrı ya da acı hissedilmemektedir.

Operasyon sonrasında hasta aynı gün ya da ertesi gün normal yaşamına dönebilmektedir. Operasyondan sonraki gün, hastada hafif kramplar ve lekelenme tarzı kanamalar görülebilmektedir. Cerrahın bilgisi ve önerdiği ilaç dışında ilaç kullanılmamalı ve iyileşme dönemi tamamlanana kadar cinsel ilişkiden uzak durulmalıdır.

Kapalı polip ameliyatı sonrası aşağıdaki durumlarla karşılaşılması halinde vakit kaybetmeden doktora görünülmesi önem arz etmektedir.

-Aşırı vajinal kanama

-Kötü kokulu ve fazla vajinal akıntı

-Şiddetli karın ağrısı

-Ateş

2. Miyom

Rahim kas dokusundan gelişen yaklaşık 5 kadından 2 sinde görülen iyi huylu tümörlerdir, rahmin kas dokusu içerisinde ( intramural), rahim boşluğuna doğru( submuköz) ve rahim dışına doğru ( subseröz, intraligamanter) bazen bir sap ile bağlanan, çapları değişik boyutlarda olan tipleri vardır. Miyomlar sıklıkla asemptomatik olup, yani şikayet yaratmamakla birlikte , yerleşim yeri ve boyutuna göre adet kanama mikatrında artış, kasık ağrısı, idrar ve barsak alışkanlığında değşiklik yapabilmektedir.

Miyomların bir kısmında takip yeterli olup, kesin bir ilaç tedavisi yoktur, maalesef kesin tedavi gerekli ise cerrahidir, cerrahide iki teknikle miyom ameliyatı yapılmaktadır.

• Bir tanesi karın kesisi açık cerrahi,

• Diğeri ise kapalı yani laparoskopik yöntemle yapılmaktadır.

Hekimin deneyimine bağlı olmakla birlikte miyom boyutu , sayısı ve yeri uygunsa hasta sağlığı ve konforu açısından öncelikli tercih laparoskopik yöntem olmalıdır .

Rahim boşluğu içerisinde şiddetli ağrı ve kanamalara sebep olan submüköz miyomlar ise histeroskopi dediğimiz günü birlik kapalı bir işlemle rahatlıkla çıkarılabilmektedir.

Miyom ameliyatı sonrası iyileşme dönemi laparoskopide çok kısa olmakta, açık cerrahide laparoskopiye göre 1 hafta geç olmaktadır. Miyomlar maalesef %15-20 oranında tekrar oluşabilmektedir. Miyomların kendi içerisinde yaptığı değişime dejenerasyon denir, bu durum gebelikte çok sık olmakla birlikte gebelik dışında da oluşabilmektedir,ciddi karın ve kasık ağrısı yapmaktadır, miyom tedavisi ve takibi ciddi deneyim gerektirmektedir.

Miyom Belirtileri

Büyük olsalar bile pek çok miyom belirti vermez. Belli başlı miyom belirtileri şöyle sıralanabilir:

-Adet kanamalarında meydana gelen farklılıklar

• Daha sık ve uzun adet dönemi

• Daha çok kanama

• Adet sancısı (kramp)

• Kan kaybına bağlı gelişen kansızlık

• Adet dönemi dışında meydana gelen vajinal kanama

-Ağrı

• Karında ya da sırtta

• İlişki esnasında

-Baskı

• Makatta ağrı, kabızlık veya bağırsak hareketlerinde bozukluk

• Karın krampları

• İdrar yapmada zorluk ya da sık idrara çıkma

• Kısırlık ve Düşükler

• Karında ve rahimde büyüme

Bu belirtiler başka problemlerin de habercisi olabileceği için bu belirtilerin görülmesi halinde mutlaka bir doktora danışılmalıdır.