Obezite yaşam süresini kısaltıyor!

Obezite artık gelişmiş ülkelerin değil, geri kalmış ülkeler için de ciddi bir sağlık sorunu. Çünkü obezite bütün vücudu etkileyen başlı başına bir hastalık. Yapılan araştırmalara göre obez insanların yaşam süreleri normal insanlara göre 13 yıl daha kısa. Bunun sebebi ise obez insanlarda kalp damar hastalıkları, hipertansiyon, diyabet, diyabetin yol açtığı tüm organ bozuklukları, özellikle kadınlarda üreme bozuklukları, uyku bozuklukları, uyku apnesi, karaciğer yağlanması gibi pek çok hastalık obeziteye bağlı olarak ortaya çıkıyor. Bütün bunları sadece tek bir ameliyatla düzeltme şansımız var. Obezite ameliyatıyla biz hastayı tüm bu yandaş hastalıklardan kurtarıyoruz. Şeker hastalıkları da buna dahil.

Hiçbir zaman ‘ben şişmanım, beni ameliyat et’ diyen hastayı hemen ameliyata almıyoruz. Ameliyat kararı alabilmek için hastanın vücut kitle indeksinin baz alınmaktadır. Vücut kitle indeksi anlaşılabilir haliyle; ‘kilo bölü boy çarpı boy’ eğer indeks 40’ın üzerindeyse , bu hastaları mutlaka ameliyat ediyoruz. Yani klasik yollarla kilo verememişlerse, beraberinde şişmanlığa bağlı sağlık problemleri ortaya çıkmışsa bunları ameliyat ediyoruz. Bu tür ameliyatların hepsi kapalı yapılıyor. Bunların bir kısmı mide küçültücü işlemler; işte tüp mide, bir de baypas dediğimiz bağırsağı emilim dışı bıraktığımız bir ameliyat var. Bunları da daha çok şeker hastalıklarında tercih ediyoruz. Bunlar hepsi beraber iç içe girmiş ameliyatlardır.

Riskli olmayan iş yok her ameliyatın bir riski vardır. Obezite cerrahisindeki risk bir safra kesesi ameliyatı riskinden farklı değil.

Hastaların dikkat etmesi gereken hususlar:

Ameliyatı olacağınız merkezin bu konuda tecrübeli bir ekibi olması en önemli hususlardan biri. Obezite ve metabolik cerrahi çok özel bir işlem. Birincisi hastalar önce hekimlerini iyi araştıracaklar. Mesela benim ameliyat sayım 50, bu konuda çok başarılı ameliyatlar gerçekleştirdim. İkincisi de hastanede yeterli alt yapı var mı? Göğüs hastalıkları uzmanı, psikiyatri desteği, diyetisyen desteği bunların bütün bir ekip olarak hastanede bulunması lazım. Hastanede yeterli yoğun bakım olanaklarının olması lazım, ancak bunlar varsa bu ameliyatı olabilir. Hastaları ameliyat sonrası takip edebilecek bir ekibin olması lazım. Güvenilir ellerde bu ameliyatın bir riski yok. Obez insanların yaşam süresi normallere göre 13 yıl daha az ise bu ameliyatla insanların ömrünü sağlıklı bir hayat geçirmelerini sağlayarak 13 yıl daha uzatmış oluyoruz.