PRP (Platelet Rich Plasma) (Trombositten zengin plazma)

PRP, trombosit hücrelerinden zengin plazma demektir. Hastanın kendi kanından hazırlanır. Tıbbın birçok alanında iyileşmeyi uyarmak ve düzenlemek için kullanılır.

Hastadan 10-70 cc arasında kan alınır. Alınan bu kan santrifüj cihazları ve özel filitreler ile , tek kullanımlık olarak, kanın istenmeyen kısımları ayrıştırılır. Ayrıştırılan 2-6 cc lik kısım, trombositten zengin plazmayı içerir. Bu trombositten zengin plazma; iyileşmeyen yaralarda, dermatoloji ve kozmetik alanda , ortopedik bir kısım hastalıklarda kullanılır. Trombositlerin asıl görevi, bir yaralanma olduğu anda meydana gelen kanamayı durduran pıhtıyı oluşturmaktır. Bunun yanında dokunun tamiri ve iyileşmesine katkıda bulunan onlarca büyüme faktörü içerir. Bu büyüme faktörleri ilgili alana verildiğinde, vücüdun kendi iyileşme mekanizmalarına destek olarak hasarlı dokulardaki tamire yardımcı olur.

PRP kortizon içermez. PRP bir ilaç değildir. Mide, böbrek ve karaciğer yan etkileri ve zararları yoktur. Etkisi uygulandığı bölge ile sınırlıdır. PRP nin içinde , vücudun iyileşme cevabındaki hücrelerin bölgeye ulaşmasını ve çoğalmasını sağlayan büyüme faktörleri yer alır.

PRP içinde çok az sayıda kök hücre bulunur. Kök hücreler kas, kemik iliği, yağ dokusu, sinovya gibi dokularda bulunur.

PRP sadece kişinin kendisine uygulanabilir, başka bir hastaya uygulanamaz. Bu sayede AİDS, hepatit gibi kan yoluyla bulaşan hastalıkların taşınma ve bulaşma riski ortadan kaldırılmış olur.

PRP hazırlandıktan sonra bir kaç dakika içinde uygulanmalıdır. Onuncu dakikadan sonra etkisi belirgin olarak azalır.

PRP uygulaması bazı hastalıklarda tek uygulama yeterli olurken, bazan 2-3 hafta ara ile 2-4 kez tekrarlamak gerekebilir. PRP uygulaması mutlaka çok steril şartlarda yapılmalıdır. PRP nin en sık uygulama şekli, bir enjektörle PRP sıvısının hastalıklı bölgeye enjekte edilmesidir.

PRP Ortopedi alanında kullanımları;

1) Kıkırdak onarımına destek amaçlı kullanılır. Özellikle genç hastalardaki kıkırdak yaralanmalarının tedavisinde, diğer yöntemlere yardımcı olarak kullanılabilir.

2) Kireçlenme( Osteoarhritis) , eklem kireçlenmelerinin erken evrelerinde ağrıları azalttığı ve fonksionlarda düzelme sağladığı tespit edilmiştir. Yapılan karşılaştırmalı araştırmalarda PRP enjeksionlarının , hyalüronik asid enjeksionlarına göre bir miktar daha üstün olduğu gözlenmiştir.

3) Aşil tendon hastalıkları, kronik patellar tendon yaralanmaları ve planter faciitis gibi kronik tendinopatilerde, PRP uygulamalarında, yüksek başarı oranlı tedavi sonuçları elde edilmiştir. Tenisçi dirseği hastalığında PRP uygulamalarının sonuçları oldukça iyidir. Kronik tendinopatilerde , istirahat non-steroid ilaç tedavisi ve fizik tedavi yöntemleri ile sonuç alınamadığı durumlarda PRP tercih edilmelidir.

4) Sporcularda görülen , kas içi kanamalar ve kas yaralanmalarında PRP enjeksionları ile başarılı sonuçlar alınmıştır.

5) Diz eklemi bağ yaralanmalarında, PRP enjeksionları ile hızlı iyileşmenin meydana geldiği tespit edilmiştir.

PRP uygulamaları sonrası non-steroid antienflamatuar ilaçları kullanmamak gerekir. PRP uygulamasının etkisini bu ilaçlar azaltır. Uygulamadan sonra uygulama alanında hafif ağrı , kızarıklık , ısı artımı olabilir. Bu gibi durumlarda bir veya iki tablet parasetamol ilaç, ve buz uygulaması yapılmalıdır. PRP uygulaması sonrası istirahat etmek çok önemlidir. Aktif spora 3-6 hafta sonra başlanabilir.

PRP uygulamasının, kişinin kendi kanı kullanıldığı için , alerjik reaksiyon yapma riski yoktur.