Sedef hastalığının tedavisinde hastanın uyumu tedavi başarısını doğrudan etkiliyor.

Alevlenmeler ve yatışmalarla seyreden ve kendinden iyileşme olasılığı düşük olan sedef hastalığı, dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 1-3’ünü etkiliyor. Kronik seyirli bir hastalık olduğundan tedavi şeklinin kişiye özel belirlenmesi ve hastanın tedaviye uyumu tedavi başarısını doğrudan etkiliyor.

Sedef hastalığının belirtileri nelerdir?

Sedef hastalığının en tipik belirtileri, özellikle diz-dirsek gibi darbe gören yerlerde olmak üzere, keskin sınırlı, canlı kırmızı renkli ve üzerlerinde hastalığa adını veren sedef rengi kabukların bulunduğu lezyonlardır. Bu lezyonlar ayrıca saçlı deri, tırnaklar, genital bölgede de ortaya çıkabilmektedir. Tedavi edilmezse zamanla kalınlaşıp özellikler eller ve ayaklarda hareketi zorlaştırabilir. Kelliğe yol açmaz ama hastalık şiddetli ise saç dökülmesini arttırabilmektedir. Sedef hastalığı sadece tırnağı tutabilir. En sık bulgusu, toplu iğne başı büyüklüğünde çukurcuklar, tırnağın kalınlaşması, boşalması, sarı renk değişikliğidir. Hastaların çoğunda deride plaklar, kepeklenme yanında kaşıntı vardır. kıvrım yerlerinde kasık, koltuk altı meme altı gibi bölgelerde pullanma olmadan benzer lezyonlar ortaya çıkar, pişik ve egzema ile ayırt edilmelidir. Sadece avuç içi ayak tabanında görülebilir, mantar hastalığı ile karışabilir. Yaygın hastalık tablosunda, vücut ısısını korumada güçlük, üşüme titreme, protein tüketiminde artış olabilir. Bazı vakalarda sedef hastalığına bağlı eklem tutulumu olabilir. Psoriatik artritin etkin tedavisi gerekir, çünkü eklemlerde hasara ve kronik ağrıya neden olur. Eklemde ısı artışı, kızarıklık ve şişme ve ağrı, sırt ağrısı ile birlikte olan ve bir saat ya da daha uzun süren sabah sertliği, eklemlerin hareketlerinde kısıtlılık psoriatik artiritin başlıca belirtilerdir.

Sedef hastalığı nasıl tedavi edilmektedir?

Sedef hastalığı tedavisine karar verilirken hasta da bu karara ortak edilmelidir. Tedavi kronik olacağı için hastanın bu tedaviye uyumu çok önemlidir. Özellikle bitkisel tedavi ekseninde eş zamanlı yapılacak beslenme düzenlemesi, akupunktur ve ozon tedavisi tedavinin etkinliğini arttırmaktadır.