Varis Hastası Mısınız?

Varis Teşhisi

Varisli damarları teşhis etmek için, doktorunuz şişliği kontrol etmek için ayakta dururken bacaklarınıza bakmak da dahil olmak üzere fiziksel bir muayene yapar. Doktorunuz ayrıca bacaklarınızdaki ağrı ve ağrıları tarif etmenizi isteyebilir.

Ayrıca, damarlarınızdaki kapakçıkların normal olup olmadığını veya kan pıhtısı olduğuna dair bir kanıt olup olmadığını anlamak için bir ultrason incelemesine de ihtiyacınız olabilir. Bu testte, bir radyoloji uzmanı doktor, vücudunuzun incelediği alan üzerinde cildinize karşı bir sabun kalıbının büyüklüğünde küçük bir el cihazı çalıştırır. Ultrason cihazı, bacaklarınızdaki damarların görüntülerini bir monitöre iletir, böylece doktorunuz bunları görebilir.

Varis Tedavisi

Neyse ki, varis tedavisi genellikle hastanede kalış veya uzun, rahatsızlık verici bir iyileşme anlamına gelmez. Daha az cerrahi prosedürler sayesinde, varisli damarlar genel olarak ayaktan tedavi edilir.

Sigortanız tedavinizin maliyetini karşılayacaksa doktorunuza danışın. Tamamen kozmetik nedenlerden dolayı yapılmışsa, muhtemelen varisli damarların tedavisi için ödeme yapmanız gerekecektir.

Kişisel Bakım

Egzersiz yapmak, kilo vermek, sıkı kıyafet giymemek, bacaklarınızı yükseltmek, uzun süre ayakta durmak veya oturmak gibi öz bakımlar ağrıyı hafifletebilir ve varis damarlarının daha da kötüleşmesini önleyebilir.

Varis çorapları

Tüm gün boyunca kompresyon çorapları giymek genellikle diğer tedavilere geçmeden önce denemek için ilk yaklaşımdır. Bacaklarınızı düzenli olarak sıkıştırırlar, damar ve bacak kaslarının kanı daha verimli bir şekilde hareket ettirmelerine yardımcı olurlar. Sıkıştırma miktarı, türe ve markaya göre değişir.

En çok satılan eczane ve tıbbi malzeme deposunda kompresyon çorapları satın alabilirsiniz. Fiyatlar değişebilir. Reçeteli çoraplar da mevcuttur.

Daha şiddetli varisli damarlar için ek tedaviler

Kendi kendine bakım veya kompresyon çoraplarını kullanmak istemezseniz veya durumunuz daha şiddetli ise, doktorunuz aşağıdaki varisli damar tedavilerinden birini önerebilir:

Skleroterapi.

Bu prosedürde, doktorunuz küçük ve orta büyüklükteki varisli damarları bu damarları kasıp kapatan bir çözelti ile enjekte eder. Birkaç hafta içinde, tedavi edilen varisli damarlar kaybolur. Aynı damara birden fazla kez enjekte edilmesi gerekse de, doğru yapıldığında skleroterapi etkilidir. Skleroterapi anestezi gerektirmez ve doktorunuzun muayenehanesinde yapılabilir.

Büyük damarlara köpük skleroterapi.

Bir köpük çözeltisi ile büyük bir damarın enjeksiyonu da bir damarın kapatılması ve kapatılması için olası bir tedavidir. Bu daha yeni bir tekniktir. Köpük tedavisi hızlı ve ağrısızdır.

Radyofrekans veya lazer enerjisi kullanarak kateter destekli prosedürler.

Bu tedavilerden birinde, doktorunuz genişlemiş bir damara ince bir tüp (kateter) yerleştirir ve radyofrekans veya lazer enerjisi kullanarak kateterin ucunu ısıtır. Kateter dışarı çekilirken, ısı yapışarak damarın kapanmasına neden olarak damarları yok eder. Bu prosedür daha büyük varisli damarlar için tercih edilen tedavi yöntemidir.

Ambulatuvar flebektomi

Cerrahlar bir dizi küçük cilt kesiler ile daha küçük varisli damarları çıkarır. Bu ayakta tedavi prosedüründe sadece bacağınızın kesilmiş kısımları uyuşturulur. Yara izi genellikle olur. Kliniğimizde uygulanmamaktadır. Tercih edilmez.

Hamilelik sırasında gelişen varisli damarlar, doğumdan üç ila 12 ay sonra genellikle medikal tedavi olmaksızın iyileşir.

Yaşam tarzı ve ev ilaçları

Varisli damarların neden olabileceği rahatsızlığı azaltmak için alabileceğiniz bazı öz bakım önlemleri vardır. Aynı önlemler, varislerin gelişimini de önleyebilir veya yavaşlatabilir.

• Egzersiz. Harekete geç. Yürüyüş, bacaklarınızdaki kan dolaşımını teşvik etmenin harika bir yoludur. Doktorunuz sizin için uygun bir aktivite seviyesi önerebilir.

• Kilonuzu ve diyetinizi izleyin. Fazla kilo vermek damarlarınızdan gereksiz baskıları alır. Ne yediğiniz de yardım edebilir. Su tutmanın neden olduğu şişmeyi önlemek için düşük tuzlu bir diyet uygulayın.

• Ne giydiğini izleyin. Yüksek topuklardan kaçının. Düşük topuklu ayakkabılar baldır kaslarını daha fazla çalıştırır, bu da damarlarınız için daha iyidir. Belinizin, bacaklarınızın veya kasıklarınızın etrafında sıkı kıyafetler giymeyin, çünkü bu giysiler kan akışını azaltabilir.

• Bacaklarını yükseltin. Bacaklarınızdaki dolaşımı iyileştirmek için, bacaklarınızı kalbin seviyesinin üzerine çıkarın. Her gün birkaç kısa mola verin. Örneğin, bacaklarınız üç veya dört yastık üzerinde dinlenerek uzanın.

• Uzun süre oturma veya ayakta durmaktan kaçının. Kan akışını teşvik etmek için sık sık pozisyonunuzu değiştirmeye dikkat edin.

• Bacak bacak üstüne atarak oturmayın. Bazı doktorlar bu pozisyonun dolaşım problemlerini artırabileceğine inanıyor.

Varis Tedavisi öncesi hazırlık

Tedavi randevunuzdan önce yapmanız gereken özel bir hazırlık yoktur. Varisli damarları teşhis etmek ve durumunuz için hangi tedavinin en iyi olabileceğini bulmak için doktorunuzun çıplak ayaklarınıza ve ayaklarınıza bakması gerekecektir.

Ne yapabilirsin

• Varisli damarlar ile ilgisiz gibi görünen herhangi bir belirtiyi dahi doktorunuza söyleyin.

• Varisli damarlar veya örümcek damarları aile öyküsü dahil olmak üzere kişisel bilgilerinizi aktarın.

• Aldığınız tüm ilaçlar, vitaminler veya takviyelerin bir listesini yapın.

• Doktorunuza sormak için sorularınızı yazın.

Doktorunuzla geçirdiğiniz süre sınırlıdır, bu yüzden soruların bir listesini hazırlamak zamanınızı en iyi şekilde değerlendirmenize yardımcı olabilir. Doktorunuza sormanız gereken bazı temel sorular:

• Semptomların en olası nedeni nedir?

• Varisli damarlarımın başka olası nedenleri var mı?

• Ne tür testlere ihtiyacım olacak?

• Varisli damarlar nasıl tedavi edilir? Benim için hangi tedaviyi öneriyorsunuz?

• Varisli damarları diğer sağlık koşullarıyla birlikte nasıl en iyi şekilde yönetebilirim?

• Takip etmem gereken herhangi bir aktivite kısıtlaması var mı?

Bu arada ne yapabilirsin?

Randevunuzdan önce bile, kendi kendine bakım yapmaya başlayabilirsiniz. Uzun süre tek pozisyonda durmaya veya oturmaya çalışmayın, oturduğunuzda bacaklarınızı yükseltin ve rahatsız edici ayakkabılardan ve sıkı çoraplardan veya çoraplardan kaçının.