VARİSİN NEDENLERİ

Aile Öyküsü

Annenizde, babanızda, kardeşleriniz ya da yakın akrabalarınızda varis varsa sizde de olma ihtimali yüksektir. Varis genetik, bir başka deyişle aileden geçen bir hastalıktır. Genetik yatkınlığı olan kişilerde damarlar daha ince, daha zayıf ve dolayısıyla kolay genişleyebilir haldedir. Damarlarınızın ya da kapaklarınızın doğuştan ne kadar sağlam olduğu hastalık riskinizi belirler.

Yaş

Yaş ilerledikçe damarlar elastikiyetlerini kaybederek daha gergin hale gelirler. Kapaklar daha zayıf hale gelirler. Bu durum zamanla kapakların görevlerini yerine getirememelerine ve bu sayede kanın geri kaçmasına neden olur.

Hamilelik

Hamilelerde kan miktarının neredeyse normalin iki katına çıkması ve aynı zamanda büyüyerek tüm karını kaplayan ana rahminin toplardamar üzerine yaptığı baskı, bir çok hamilede (hamilelerin yaklaşık %70’inde vari gelişir) hamileliğin ilerlemesiyle varislerin ortaya çıkmasına neden olur. Bu durum, hamilelik öncesinde varis varsa varislerin büyüyüp çoğalmasına ya da yenilerinin ortaya çıkmasına neden olur. Hamilelikte ortaya çıkan varislerin %90’I hamileliğin sonlanmasının ardından, neredeyse hiç bir tedaiye gerek kalmaksızın, yaklaşık bir yıl içerisinde tamamen düzelir.

Cinsiyet

Kadınlar varis gelişmesine daha yatkındırlar. Özellikle hormonal değişkenlik, menstruasyon, menopoz gibi faktörler damar duvarınındaha gevşek olmasına neden olur. Bu da varislerin ortaya çıkışını kolaylaştırır. Özellikle hormone düzensizliklerinde kullanılan destek ilaçları ve özellikle östrojen içerikli doğum control hapları varislerin çoğalmasında önemli rol oynar

Obezite

Daha kilolu bacaklar daha fazla kana gereksinim duyar. Bu fazla kan özellikle varis gelişme riski taşıyan, zeminde varis gelişmesine neden olacak yapısal bir değişiklik olan kişilerde varis gelişimini kolaylaştırır, çabuklaştırır.

Meslek

Özellikle cerrah, öğretmen, tezgahtar, mağaza satış temsilcisi gibi ayakta çalışmak zorunda olan meslek gruplarında varis gelişme riski daha yüksektir. Fakat yine de varis gelişimi için yapısal bir bozukluğun olması ön şarttır. Her ayakta çalışan kişide varis gelişecek diye bir kural yoktur.