Çocukluk Çağı Gastroözefajial Reflü

Gastroözefajial Reflü (GÖR), mide içeriğinin yemek borusuna geri doğru geçişi olarak tanımlanır. 4-5. ayda %67, 6-7. ayda %21 ve 12. ayda %15 oranında fizyolojik olarak gözlenmektedir.

Gastroözefajial Reflü Hastalığı (GÖRH) ise fizyolojik sınırı aşarak komplikasyon yaratması haline verilen isimdir.

Kusma, beslenmeyi reddetme, büyüme gelişme geriliği, irritabilite, ses kısıklığı, gece huzursuz yatma, tekrarlayan orta kulak enfeksiyonları gibi yakınmalardan bir veya daha fazlası ile kendini gösterebilir.

Aşağıdaki öneri ve ilaçlarla yakınmalar azaltılmaya çalışılır.

Çocuklarda Gastroözefajial Reflü Önerileri:

1 yaşın üstünde ki bebeklerde sol yan yatış pozisyonu ve yatak başının 30-45 derece yükseltilmesi önerilir.

Yüz üstü yatırma reflüyü azaltabilir ancak ölüme neden olduğu için ani bebek ölümü oranı artmakta dolayısı ile önerilmemektedir.

Süt çocukluğu çağında emzik kullanımı reflüyü arttırabileceğinden emzik kullanımının etkisine dikkat edilmelidir.

Bebeklerin dik emzirme pozisyonunda emzirilmeleri, ana kucağı, puset vb. reflüyü arttırabildiklerinden kullanımlarında 30-45 derece eğime dikkat edilmesi önerilmektedir.

Çocuğun yanında sigara içilmemeli, ergenlik çağında olanlar da ise içki ve sigara tüketimi araştırılmalı ve önlem alınmalıdır.

Üç öğün yerine çocuğun aldığı gıdalar altı öğünde verilmelidir.

Patates, köfte, balık gibi çocukların sevdiği gıdalar kızartma yerine fırında yapılarak verilmelidir.

Çok sıcak ve çok soğuk içeceklerden uzak durulmalıdır.

Nane, boza, domates suyu, portakal suyu gibi asitli yiyecekler gibi yemek borusuna yiyeceklerin ve beraberinde asitin kaçışını artıran gıdaların yanında yemek borusu alt sfinkterini gevşeten kahve ve kakaolu içeceklerden uzak durulması anlatılmalıdır.

Kabızlık varsa karın içi basıncı artıracağı için tedavi edilmelidir.

Karın içi basıncını azaltmak için sıkı kemer, korse, sıkı lastik vb. kullanımı önlenmelidir.

Şişmanlık varsa zayıflama programına alınmalıdır.

Çocuk yemek yedikten sonra hemen yatırılmamalı en az 2 saat geçmesi sağlanmalıdır.

İnek sütü alerjisi olan bebeklerde İNEK sütünün eliminasyonu kusmaları azaltabilir.

Tıbbi tedavi:

Tıbbi tedavi doktorun seçeceği tedaviye göre en az 3 ay olmalıdır. Mideden yemek borusuna yiyeceklerin dönüşünü azaltan (Gaviskon infant-likit) ve bunun yanı sıra mide boşalmasını hızlandıran ilaçlar (prokinetikler-motilium süsp) ve mide asidini baskılayan ilaçlar ( asit baskılayıcı ilaçlar-Zantac surup) kullanılmaktadır.

Cerrahi tedavi yöntemleri yanında endoskopik tedavi yöntemleri de kullanılmaktadır. Ancak, Endoskopik tedavi yöntemleri henüz çocuklarda uygulanmamaktadır.

Astım