Örümcek Damarlar Nasıl Oluşur Nasıl Kaybolur

ÖRÜMCEK DAMARLAR; NASIL OLUŞUR? NASIL KAYBOLUR?

Tıbben telenjiektazi veya venülektaziler olarak da adlandırılan örümcek damarlar (kılcal varisler); sürekli görünür haldeki, genişlemiş ve cilt yüzeyine yakın minik mor görünümlü damarlardır. Küçük kılcallar yaygın olarak yüzde (özellikle burun kanatları ve yanaklarda)ve bacaklarda (özellikle uyluk, baldır ve ayak bilekleri yüzeyinde) görülür. Kalınlıkları genellikle 1 mm’yi geçmez. Telenjiektaziler (örümcek damarlar) diğer varis türleri kadar tehlikeli değildir ancak estetik açıdan oldukça rahatsız edicidirler.

İnsanlar genelde sadece kozmetik kaygılarla örümcek damarın tedavisi için çare ararlar. Ancak, örümcek damarlar bazen şişme kaşıntı, ya da gece krampları, yorgunluk ve ağrı veya yanma gibi belirtilere neden olabilirler.

Eğer yüz, baldır, uyluk ya da ayak bilekleriniz üzerinde küçük mor damarları fark ettiyseniz, yalnız değilsiniz. Erişkin erkeklerde de olduğu gibi kadın nüfusunun da en az üçte birinde örümcek damarların olduğu tahmin edilmektedir.

Örümcek damarları etkin bir şekilde kaldırmak veya görünümünü azaltmak için bir takım güvenli, minimal invaziv prosedürler kullanılabilir. Öyle ise; örümcek damarlar nelerdir? Bunlar nasıl oluşurlar? Ve onları nasıl ortadan kaldırılabilir? Okumaya devam edelim.

Örümcek damarlar çeşitli biçimlerde karşımıza çıkabilir. Örümcek damar desenleri genellikle 3 türlüdür:

-İnce, bağlantısız, ayrı çizgiler şeklindeki damarlar.

-Bir ağaç dallarını andıran “Dallanma şeklinde” desen şeklindeki damarlar,

-Merkezinden dışarıya ışınsal yayılan, bir örümcek ağı şeklindeki damarlar.

Kılcal Varislerin Bulguları

Örümcek damarların en belirgin belirtisi deride ağsı yapıda görünmeleridir. Bu damarlar kırmızı, mavi veya mor olabilir. Diğer bulgular şunları içerir:

Bacaklarda rahatsızlık hissi,

Şişme,

İsilik,

Zonklama, kramp veya ağrı,

Huzursuz bacaklar,

Damarlar etrafında kaşıntı,

Cilt ülseri.

Aşağıdaki durumlarda doktorunuza danışın:

Damarlarınız dokunduğunuzda sıcak ve hassas ise,

Damarlarınız ağrılı ise,

Cildinizde yara, kızarıklık veya ülser gelişiyorsa,

Ayak bileğinizin veya baldırınızın üzerindeki cilt renkleniyor ve kalınlaşıyor ise,

Örümcek veya varisli damarları görüyorsanız.

Bazı durumlarda örümcek damarların varlığı, altta yatan bir hastalığın parçası olabilir.

Örümcek damarların gelişimine katkıda faktörler şunlardır:

Genetik yatkınlık,

Uzun süreli ayakta durma veya oturma,

Künt travma,

Karın içi basınç artmasına neden olan durumlar; tümörler, kabızlık ve giyilen sıkı kemerler ya da giysiler.

Güneş hasarı,

Gebelik,

Hormonal faktörler,

Bazı kimyasallara maruz kalma,

Otoimmün hastalıklar: lupus vb.

Bacakta damar tıkanıklığı geçirmiş olma,

Obezite, hızlı kilo alma

Kilo kaybı (ilginç, kilo kaybı deriyi inceltir ve daha şeffaf hale getirebilir).

Örümcek Damarların Tedavisi

Ağrı veya diğer bulguları yaşamadığınız sürece, örümcek ve varisli damarları tedavi etmek gerekmez. Belirtileriniz varsa veya estetik nedenlerle damarları çıkarmak istiyorsanız, tedavi seçenekleri arasında şunlar bulunur:

Basınç çorapları: Basınç çorapları damarlarınıza dıştan baskı yapar ve rahatsızlığı hafifletir. Bunlar tezgah üstü veya reçeteyle satın alınabilir. Gerçek tedaviyi sağlamaz, yakınmaları azaltabilir.

Skleroterapi: Örümcek venlerin tedavisinde en yaygın kullanılan tedavi yöntemidir. Bu prosedürde, damara enjekte edilen bir kimyasal madde eder damarın kapatılmasını sağlar. Kan akışı durduğunda damar yara dokusu haline gelir ve sonunda kaybolur.

Radyofrekans ve Lazer tedavileri: Bu işlemde, ciltteki genişlemiş damara patlama ışıkları göndererek damarın solmasını, kapanmasını ve sonunda kaybolmasını sağlayan bir Radyofrekans veyalazer cihazı kullanır.

Muayenehanemizde, yüz ve bacaklarda görülebilen örümcek damarların tedavisinde kullanılmasına FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi) tarafından onay verilmiş ileri teknoloji ürünü bir radyofrekans cihazını güvenle kullanılmaktadır.Son derece ince (kirpik gibi) iğnelerleradyofrekans dalgaları iletermokoagülasyon yaparak etkili olan bu cihaz ile yapılan uygulamaları (video 1),Köpük Skleroterapi (variste köpüktedavisi) uygulamaları (video 2) ile kombine ederek ince varislerinin tedavisinde başarılı sonuçlar alınmaktadır.